کد مقاله را وارد کنید !
مروری بر بهینه سازی مسیر درباری های رایانه ای با استفاده از منطق فازی و الگوریتم مورچه
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : اسماعیل کرمانی* 1 ، کیمیا بازرگان لاری 2 ، زهرا اکرام زاده 3

1 دانشجوی ارشد رشته کامپیوتر، هوش مصنوعی ، مؤسسه آموزش عالی آپادانا ، شیراز ، ایران

2 استادیار ، گروه کامپیوتر ، مؤسسه آموزش عالی آپادانا ، شیراز ، ایران

3 مربی، گروه کامپیوتر ، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز ، ایران

چکیده :
مسیریابی در نقشه‌های بازی‌های ویدئویی، یکی از مسائل چالش‌برانگیز در بهینه‌سازی مسیرها در محیط‌های پویا است. هدف این پژوهش، طراحی چارچوبی مبتنی بر منطق فازی و الگوریتم کلونی مورچگان برای بهبود دقت و سرعت مسیریابی و کاهش فضای جستجو بود. در این مطالعه از روش شبیه‌سازی برای ارزیابی عملکرد چارچوب پیشنهادی استفاده شد. جامعه آماری شامل نقشه‌های شبیه‌سازی‌شده با موانع متحرک و ثابت بود که به‌طور هدفمند انتخاب شدند. الگوریتم پیشنهادی شامل مراحل تحلیل فضای جستجو با منطق فازی و بهینه‌سازی مسیرها توسط الگوریتم کلونی مورچگان بود. نتایج نشان داد که چارچوب پیشنهادی توانست زمان جستجو را کاهش داده و دقت مسیریابی را بهبود دهد. همچنین، کیفیت مسیرها در شرایط پیچیده و پویا به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. این چارچوب با ارائه رویکردی کارآمد، امکان استفاده در کاربردهایی نظیر بازی‌های ویدئویی، سیستم‌های ناوبری و مدیریت ازدحام را فراهم می‌آورد. با این حال، محدودیت‌هایی مانند نیاز به آزمایش در داده‌های واقعی، تعمیم‌پذیری نتایج را محدود کرده و پیشنهاد می‌شود در پژوهش‌های آتی مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
مسیریابی، بازی‌های ویدئویی، منطق فازی، الگوریتم کلونی مورچه‌ها، بهینه‌سازی
بازدید امروز
24
بازدید دیروز
43
بازدید کل
26,886
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !